Meihin voi luottaa, siitä olemme tunnettuja. Ja tästä olemme pitäneet kiinni – olosuhteista riippumatta.

Pohja luottamukselle on rakennettu normaalioloissa. Olemme panostaneet esimiestyöhön, johtamiseen, työntekijöiden ammattiosaamiseen, tiedottamiseen ja vuorovaikutukseen sekä asiakastyöhön. Meillä on myös oppaita ja ohjeita sekä suunnitelmia odottamattomien tilanteiden varalle. Ja mikä tärkeintä, yhteistyö välillämme toimii.

Kaikesta huolimatta, aivan jokaiseen tilanteeseen emme ole osanneet varautua. Koronapandemia tuli ”puskista”.

Härkätaistelutermein: nyt olemme areenalla, tositoimissa. Taistelemme virusta vastaan, antaen kaiken ammattitaitomme ja vahvuutemme käyttöön.

Nyt jos koskaan on se kuuluisa ”totuuden hetki”: Olemmeko valmiita, kun meitä eniten tarvitaan? Voiko tästä kurjasta tilanteesta seurata jotain hyvää?

Annetaan porukkamme kertoa lisää.

 

”Nopeita päätöksiä”

”Puhdistuspalveluissa korostuvat nyt kokonaisuuden hallinta ja priorisointi. Vain yksi keskussairaalan osasto on sulkenut toiminnan, mutta uusia pandemiayksiköitä on perustettu nopealla aikataululla ja niiden siivoukset ovat kiireellisiä”, kertoo laitoshuoltopäällikkö Sannamari Suvisilta.

Hän lisää, että kaikki asiakkaiden kiireellisetkin tilaukset on hoidettu ja tilanne on hallinnassa tällä hetkellä. ”Matala organisaatio mahdollistaa nopeat päätökset”, Sannamari näkee vahvuudeksemme. Hän kiittää koko henkilöstöä tilanteen nopeasta ymmärtämisestä.  ”Ihmisten vahvuudet nousevat nyt esille, kun olemme uuden edessä. Kukaan ei ole yksin, vaan yhdessä tätä tehdään”, hän sanoo.

Henkisesti aika on monille raskasta ja Sannamari muistuttaakin palautumisen tärkeydestä. Hän saa voimaa ulkoilusta ja luonnosta. Ja tahtoo toivoa, että kesään mennessä tämä olisi ohi.

 

”Kiitos joustamisesta”

Puhdistuspalvelujen palveluesimies Tarja Niemi kertoo, että hänen työssään korostuvat nyt työntekijöiden ohjeistaminen ja rauhoittelu ylipäätään.

Etätöiden ja -opiskelun myötä joissakin asiakaskohteissa on siirrytty tekemään sovitusti perussiivouksia.  ”Olen kiertänyt asiakaskohteissa ja neuvonut henkilöstölle perussiivouksia”, Tarja kertoo. Henkilöstölle suunnitellut koulutukset on tietenkin jouduttu perumaan. Tarjan mukaan nyt on hyvä vuodenaika tehdä perussiivouksia, kun ei ole liian kuuma ja kostea ilma. ”Nyt korostuvat myös henkilöstön taidot suunnitella omaa työtään”, hän lisää.

Tarja uskoo, että tästä tilanteesta voi seurata lisää yhteisöllisyyttä. Hän kiittää myös työntekijöitä, jotka ovat joustaneet tilanteen vaatimalla tavalla.

 

”Varmuutta perehdytyksestä”

Palveluohjaaja Helena Purho on siirtynyt puhdistuspalvelujen puolelta perehdyttämään työntekijöitä sairaalaan. Työ on hänelle tuttua, sillä hän siirtyi vajaa vuosi sitten sairaalasta puhdistuspalvelun puolelle. ”Tämän työn minä osaan ”, kertoo Helena. Hän perehtyy tietyille osastoille ensin itse ja ottaa sitten vastaan uusia perehdytettäviä.

Hän on perehtynyt työohjeisiin ja kuvannut siivouksessa tarvittavat suojavarusteet perehdytystä varten. Hän perehdyttää mm. kuvantamistilojen siivousta, mikäli siellä on käynyt koronavirukseen sairastunut asiakas.

”Yhteistyö laitoshuoltajien kanssa sujuu täällä hyvin”, Helena kiittää. Ja lisää: ”Nyt on tärkeää, että yhteistyö sujuu kaikkien ammattiryhmien kanssa”.  Helena uskoo, että selviämme tilanteesta ja muistuttaa, että aina saa apua ja neuvoja. ”Laitoshuoltopalveluihin voi luottaa.”

 

”Haluan kantaa korteni kekoon”

Laitoshuoltaja Marja Louhelainen siirtyi ensimmäisten vapaaehtoisten joukossa koululta työskentelemään Kuntoutussairaala Jalmariin. Marjan mukaan ”työ on vastuullista ja tarkkana pitää olla”.  Marja on mielestään selvinnyt hyvin uudessa asiakaskohteessa, koska on reipas ja rohkea. Välillä hän miettii: Teenkö kaiken oikein ja kaiken mitä pitää”. Hän on saanut jo palautetta, että hyvin menee!

Marja kertoo saaneensa hyvän perehdytyksen ja neuvoja aina tarvittaessa.

Häntä motivoi se, että ”olen tullut tänne vapaaehtoisesti ja selviän tästä”. Hän haluaa kantaa kortensa kekoon tässä tilanteessa.

 

”Työyhteisö tukee”

Laitoshuoltaja Sannan arkeen tilanne vaikuttaa siten, että hän tekee perussiivousta asiakaskohteessa. Kohde on normaalisti aina auki, mutta nyt poikkeuksellisesti suljettuna. Kohteessa on vain henkilökunta paikalla. Sanna kertoo, että yhteistyö asiakkaan kanssa sujuu hyvin.

Hän kertoo, että luki aluksi liikaa uutisia ja korona täytti ajatukset. Nyt hän on lähes uutispimennossa, jotta tilanne ei ahdistaisi liikaa. Hän toteaa, että ”mitä enemmän mietit ja murehdit, sitä enemmän tulee muitakin sairauksia”. ”Järki käteen tässäkin poikkeuksellisessa tilanteessa”, Sanna sanoo.

Sanna kertoo myös työkaverinsa tärkeydestä. Työparille on voinut puhua ja tukeutua, kun tuntuu pahalta.

Tässä tulikin hyvä muistutus kaikille: koko työyhteisö on tukenamme.

 

Juttutuokioista ja monistaa muista keskusteluista työyhteisössämme sekä tilannetta seuraamalla voimistuu tunne siitä, että ammattilaisemme yrityksen kaikissa tehtävissä, toimenkuvasta riippumatta, tekevät töitä mahtavalla asenteella yhteisen edun vuoksi. Kaikille vielä tiedoksi, että meillä on aivan huikeaa porukkaa töissä!

 

Palataan vielä siihen luottamukseen:

Kaiken keskellä voimme luottaa tulevaisuuteen ja työnantajaamme. ”Ennakoimaton tilanne vaatii nopeaa oppimista, sopeutumista ja joustavuutta. Organisaatiomme on tässä tilanteessa osoittanut, että sillä on kykyä siihen”, toimitusjohtajamme Tarja Jantunen kiittää.

Joten kyllä, meihin voi luottaa nyt ja tulevaisuudessa.

 

Blogin kirjoitti laatupäällikkö Sini Manninen